Adwords uitbesteden en de voordelen ervan

By | maart 28, 2014

U kunt op verschillende manieren adverteren op Google. Het meest bekend zijn de tekstadvertenties. Maar omdat beelden soms meer zeggen dan woorden, heeft Google de advertentiemogelijkheden flink uitgebreid. U kunt bijvoorbeeld ook met afbeeldingen en zelfs volledige filmpjes adverteren op Google.

Een vrij recente aanvulling zijn de zogeheten ‘product listing ads’ (PLA’s). Hierbij toont u in uw advertentie meteen al de producten waarnaar mensen op zoek zijn, mét hun prijzen. De link vanuit uw advertentie leidt bezoekers meteen naar de pagina in uw website waar ze deze producten kunnen aankopen. Deze PLA’s zullen in de toekomst aan belang winnen, zeker met de nieuwe ‘Adwords shopping campaigns’ speciaal voor retailers in het vooruitzicht.

Adverteren op Google Display netwerk

U kunt met Adwords niet alleen adverteren op Google zelf. De zoekmachine heeft een uitgebreid ‘display’ netwerk van miljoenen websites, waarop u met gerichte banner advertenties kunt getoond worden. Wanneer u ook kunt adverteren op de websites, waar uw doelgroep aanwezig is, schept dat natuurlijk weer heel wat extra mogelijkheden.
Stel u heeft een bedrijf in doe-het-zelf materialen en u kunt adverteren op een website die doe-het-zelvers en klusfanaten praktische tips geeft. Met een goed ingerichte en geoptimaliseerde advertentie kunt u hier een zeer geïnteresseerd publiek weghalen.

Hoe adverteren op Google?

Wanneer u wilt adverteren op Google dan moet u een Adwords campagne opzetten. Ga hierbij altijd uit van uw doelgroep, uw potentiële klanten. Waar zijn zij naar op zoek en wat kunt u hen bieden. Hoe beter u zich kunt inleven in uw bezoekers, hoe gerichter u relevante zoekwoorden uitzoekt, die het fundament zullen vormen van uw advertentiecampagne. In een advertentiecampagne kunt u verschillende advertenties aanmaken. Dat is ook aan te bevelen, omdat u zo nadien nog kunt filteren op welke advertentie u het meeste heeft opgeleverd.

Door middel van de vele mogelijke advertentie-instellingen, kunt u zich met uw advertentie doelgericht focussen op uw doelgroep, waar zij zich ook bevinden en wat zij ook aan het doen zijn. U kunt natuurlijk ook verschillende advertentiegroepen aanmaken voor verschillende productgroepen of diensten.

Hoe duur is adverteren op Google?

U stelt zelf uw budget in. Adverteren op Google maakt u zo goedkoop of zo duur als u zelf wilt. Google eist geen minimale investering en u kunt een campagne ook pauzeren of stopzetten wanneer u bijvoorbeeld merkt dat de Adwords kosten niet opwegen tegen de opbrengsten. Dat wil wel nog eens gebeuren. Vaak ligt hieraan een gebrek aan tijd en/of kennis ten grondslag. Want als u succesvol wilt adverteren op Google, dan moet u uw campagne wel goed opvolgen en indien nodig bijsturen. Ontbreekt het u aan tijd en / of kennis? U kunt uw Adwords uitbesteden aan de specialisten van Media de Boer.

Adverteren op Google is niet gratis. Maar u beheerst uw kosten Adwords wel helemaal zelf. U selecteert zelf de zoekwoorden die voor uw bedrijf belangrijk zijn. En u bepaalt zelf wat het u waard is om op deze zoekwoorden potentiële klanten naar uw website en/of webshop te leiden. We geven u hier meer inzicht in hoe de kosten adwords opgebouwd zijn en hoe u hiermee het beste omgaat.

Hoeveel kosten Adwords campagnes?

Er zijn verschillende rekenmodules met betrekking tot de kosten Adwords. U kunt ervoor kiezen op te betalen per klik (CPC, ‘cost per click’). Dit betekent dat u niet aan Google betaalt, tenzij uw advertentie u daadwerkelijk een bezoeker aan uw website / webshop heeft opgeleverd. De meeste adverteerders op Google werken op basis van deze formule. Ervaren adverteerders kiezen er nog wel eens voor om te betalen per ‘acquisitie’ (CPA, ‘cost per acquisition’). Dit betekent dat u een deel van uw verkoopwinst aan Google afstaat. Wanneer u wilt adverteren op websites die met Google samenwerken, kunt u er ook nog voor kiezen om te betalen voor een impressie (CPM, ‘cost per impressions’).

Een belangrijk onderdeel bij op opzetten van een Google advertentiecampagne, is het instellen van uw budget. Enerzijds geeft u hier wat het maximale is dat u dagelijks wenst te betalen voor uw online promotie. Anderzijds bepaalt u ook hoeveel een zoekwoord of zoekwoordencombinatie u waard is, om in de topposities van de advertenties op de eerste zoekresultatenpagina te staan. Google stelt bij ieder zoekwoord of zoekwoordencombinatie aan u een minimumbod voor.

Kosten Adwords dalen bij een kwalitatieve campagne

Het minimumbod dat Google u voorstelt, is afhankelijk van de concurrentie op dit zoekwoord én de kwaliteit van uw advertentiecampagne. Hoe beter u erin slaagt om een relevante en kwalitatieve Adwords campagne op te zetten, hoe meer Google u zal belonen. Concreet betekent dit dat Google u lagere minimumbod-prijzen zal toekennen.

Advertenties die relevant zijn voor de Google-gebruiker, zijn voor Google ‘kwalitatieve’ advertenties. Dit betekent onder meer dat u de juiste zoekwoorden heeft geselecteerd, dat uw advertentie een hoge klikratio heeft (CTR, ‘click through rate’), dat uw advertentie naar een bijpassende pagina in uw website doorlinkt en dat deze pagina snel laadt.

Het opzetten van een kwalitatieve Adwords campagne, vergt wel wat van uw tijd en kennis. Ook Google staat niet stil en door middel van verschillen updates maakt Google het u mogelijk om met uw advertenties nog beter uw doelgroep te benaderen. Dat is fijn, maar wil ook wel zeggen dat u goed op de hoogte moet zijn en blijven van de laatste ontwikkelen op Adwords-gebied. Ontbreekt bij u de tijd en / of de kennis om aan uw Adwords campagne de nodige aandacht te geven? Waarom dan niet uw Adwords uitbesteden aan een Adwords specialst, als Media de Boer?! U zult merken dat het uitbesteden van uw Adwords campagne zich al snel zal terugverdienen.

Geef een reactie